טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל

אנחנו יודעים מה כל הורה מרגיש ברגע שהילדים נולדים. החששות הם לא מעטים, כל דבר קטן עלול להדאיג אותנו ואנחנו חושבים אך ורק על העתיד. ההתפתחות של הילדים היא פרמטר חשוב לבריאותם ולהתפתחותם הכללית.

בישראל שלנו בה הרגלי התזונה וסגנונות החיים המגוונים הם מורכבים מאוד חשוב לעקוב אחר המשקל והגובה של הילדים לפי הגיל. ולכן מעקב אחר משקלם וגובהם באמצעות טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל זה חשוב לגילוי מוקדם של בעיות פוטנציאליות.

מהם מדדי הצמיחה החשובים, איך המדדים האלו משקפים את מגמות הבריאות ואיך מטפלים בהשמנת יתר בילדים? כל מה שחשוב לכם לדעת נמצא כאן.

טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל – שימו לב למדדים

זה לא פשוט להיות הורה צעיר, הבדיקות השגרתיות, ההתפתחות של הילדים, הדאגות הקטנות שהופכות להיות גדולות מיום ליום. ולכן חשוב שנבין בדיוק איפה אנחנו עומדים ככל שמדובר בילדים, בגדילה שלהם וביחס בין המשקל, הגובה וההתפתחות של הילדים.

בדיוק לשם כך נוצרה טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל המאפשרת לקבל אינדיקציה מלאה על התפתחות הילד. הבנת דפוסי הגדילה האופייניים לילדים באמצעות טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל היא חשובה לזיהוי מוקדם של התפתחות בעיות בריאותיות פוטנציאליות.

בישראל, אנשי מקצוע בתחום בריאות הילדים מרבים להתייחס לטבלאות גדילה המתארות את המשקל והגובה הממוצעים של ילדים לפי גיל. טבלאות אלו משמשות ככלי בסיסי להערכת התפתחותם של ילדים ביחס לבני גילם.

בתהליך זה זיהוי מוקדם של עודף משקל אצל ילדים הוא המפתח למניעת השמנת יתר. עודף משקל מאופיין במדד מסת הגוף, bmi, על הנורמה לגיל ולמינו של הילד.

זיהוי מוקדם של סימנים אלו יכול להוביל להתערבויות שעשויות לכלול התאמות באורח החיים ובמקרים מסוימים, התייעצות לגבי תרופות להסרה במשקל המיועדות במיוחד לשימוש בילדים, בפיקוח רפואי קפדני.

מהו בעצם מעקב גדילה

מעקב גדילה באמצעות טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל היא שיטה המשמשת למעקב אחר התפתחות התינוק על ידי מדידת משקלו, גובהו והיקף הראש כאשר את היקף הראש מודדים עד גיל שנתיים וכל זאת במהלך בדיקות שגרתיות ורגילות.

חשוב לציין שכל תינוק גדל בקצב שלו בתוך ספקטרום רחב של מה שנחשב נורמלי ולכן גם נושא מעקב הגדילה הוא מאוד אינדיבידואלי. מדידות אלו הן חלק ממערך כלים מקיף שנועד להעריך את הבריאות והגדילה של התינוקות והילדים הצעירים.

אם תהיה סטייה כלשהי מדפוסי הגדילה הצפויים, מידע נוסף כמו מגמות צמיחה משפחתיות ומחלות גנטיות יילקחו בחשבון כדי לקבל תמונה מלאה.

תרשימי גדילה באמצעות טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל הם גרפים המציגים את הצמיחה של הילדים. כיום, העקומות מציגות את גדילת הילד ביחס לילדים שגדלו בתנאי סביבה מאוד ספציפיים. הנקה כמעט מלאה עד גיל 4-6 חודשים, הנקה חלקית עד גיל 12 חודשים וללא בעיות בריאותיות או סביבתיות שעלולות להפריע לצמיחתם.

הגרפים מחולקים לפי בנים ובנות. בתוך העקומות יש קווי רצף הנקראים קווי אחוזון. לאחוזונים יש משמעות בעיקר כשיש קפיצות גדולות בין קווי האחוזון, או לילדים שנמצאים בקיצוניות מתחת לאחוזון או מעליו.

עקומות הגדילה מאפשרים להשוות את גדילת הילדים לעומת קבוצה גדולה ומייצגת של ילדים שגדלו בתנאים אחרים.

הם מאפשרים ניטור לאורך זמן כדי לזהות בעיות בריאות אפשריות או צורך בשינוי תזונתי. כמו כן, שימוש בעקומות גדילה שהנן זהות לכולם מאפשר העברת מידע בין מטפלים לצורך רציפות הטיפול.

איך בונים עקומת צמיחה?

כאשר אתם הולכים לטיפת חלב או אל רופא הילדים סביר מאד להניח שאתם לא תבינו את כל מה שהם אומרים לכם ולא תדעו לקרוא את אותה טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל יחד עם זאת, מעט מידע כללי ולמידה עצמאית לא הזיקו מעולם לאף אחד ואחת ולכן חשוב לשים לב לנתונים ותובנות.

הנתונים שנאספים במהלך הבדיקות השגרתיות משורטטים על עקומת צמיחה. כלי זה מאפשר לרופאים ולאחיות לקבל תמונה יותר ויזואלית ומעקב אחר גדילת הילד לאורך זמן, תוך הבטחה שהם עוקבים אחר דפוס עקבי ביחס לעצמם ולסטנדרטים של האוכלוסייה הכללית.

זהו דבר נפוץ שמגמת הגדילה משתנה בהתחלה, אבל היא בדרך כלל הופכת יציבה יותר ככל שהילד מתבגר.

עקומת הצמיחה במדד שהינו במסגרת טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל כוללת משקל, אורך, גובה, היקף ראש, ומדד משקל ביחס לגובה.

עקומות הגדילה הן שונות עבור בנים ובנות בשל הבדלים בדפוסי גדילה ואף נעשות התאמות עבור פגים כדי להביא תובנות בכל הנוגע לצרכים ההתפתחותיים הייחודיים שלהם.

מהם האחוזונים ואיך אפשר להבין אותם?

אחוזון המדידה של ילד על פי טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל מייצג את מיקומו ביחס לאוכלוסייה הרחבה יותר. לדוגמה, להיות באחוזון ה-40 למשקל פירושו שילד שוקל דומה או יותר מ-40% מבני גילו.

חשוב להבין שהאחוזונים הם אינם ציונים וכל עמדה מקובלת בתנאי שהיא תואמת את היסטוריית הצמיחה האישית והמשפחתית של הילד. בעוד שרוב הילדים נופלים בין האחוזון השלישי ל-97, אלו שמחוץ לטווח הם עדיין עשויים להיות בריאים לחלוטין.

עם זאת, חשוב לעקוב מקרוב אחר התפתחותם של הילדים ולפנות לייעוץ מקצועי בעת הצורך.

למרות שעדיף לבצע מדידות מקצועיות במהלך הביקורים השגרתיים באמצעות טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל ההורים יכולים גם לעקוב אחר גדילת הילדים בבית. ניתן לעשות זאת באמצעות משקל לתינוק וביצוע של שלבים ספציפיים כדי להבטיח דיוק.

עם זאת, חשוב לגשת לכל שינוי במשקל ללא דאגה מיותרת ולהתייעץ עם הרופאים והאחיות המטפלים בבדיקות השגרתיות הללו לצורך הערכה מקיפה. שינויים בעלייה או ירידה במשקל אינם מדאיגים מטבעם ועשויים שלא להצביע על בעיה.

בהתחשב בכך שהמדידות הביתיות עלולות להיות פחות מדויקות, כל דאגה לגבי גדילת הילד צריכה להיות מלווה בהתייעצות עם אנשי מקצוע בתחום בריאות הילדים וגם מלווה בהדרכה והרגעה של מומחים במידת הצורך.

הערכת הגדילה מביאה לדאגות גבוהות אצל ההורים ובצדק. האם הילד יהיה גבוה, מדוע הראש גדול ביחס לגוף ועוד. כאשר אתם מקבלים מידע מהימן ונכון אתם רגועים יותר.

השינוי בעקומות הגדילה לאורך ההיסטוריה

שימוש בעקומות גדילה החל עוד בשנות השישים כאשר העקומות הראשונות התבססו על מדגמים קטנים יחסית של ילדים ממעמד בינוני במהלך השנים בהן רוב הילדים ניזונו מפורמולה.

במהלך השנים הללו יצאו גרסאות שונות של ההערכות וכאמור נעשתה גם חלוקה לפי בנים ובנות. העקומות שהיו בשימוש בשנות האלפיים התבססו על חמישה סקרים של ילדים אמריקאים שבוצעו בשנים 1977-1994. למרות שהמדגם היה גדול יותר מבעבר, הוא עדיין התבסס על ילדים שניזונו בפורמולה ולכן המחקר הציג את המדגם הנפוץ ביותר לגידול הילדים בשנים אלו.

החל משנת 1997, ארגון הבריאות העולמי החל לעקוב אחר גדילת תינוקות במשך שנתיים בשש מדינות ביניהן נורבגיה, גאנה, ארצות הברית, עומאן, ברזיל והודו. כל הילדים שאחריהם היו בריאים וגדלו בתנאי סביבה רגילים עם אם לא מעשנת ונגמלו באופן בלעדי בין 4-6 חודשים וחלקית עד גיל 12 חודשים לפחות.

בסופו של דבר נוצר מדגם של ילדים שגדלו לפי התנאים הרצויים ביותר. בנוסף לכך עוד נדגמו מדדי גדילה של קבוצה גדולה של ילדים ממדינות שונות בגילאי 2-6 שנים ונבנו עקומות חדשות יותר.

כך נולדה טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל אפקטיבית מספיק כדי להביא לאינדיקציה טובה עבור ההורים.

אם כן מה הביא עמו השינוי?

ככל שהשנים חולפות עולם הרפואה בכלל ועולם הרפואה המקושר בכל מה שקשור להתפתחות הילד עובר מהפכה חדשנית ופרמטרים חדשים נוספים מיום ליום הקובעים את מדדי ההתפתחות. התינוק היונק בדרך כלל עולה במשקל במהירות בששת החודשים הראשונים ולאחר מכן יש ירידה בקצב הגדילה עד סביבות גיל שנתיים.

בעבר חשבו שהדפוס הזה מראה שההנקה לא מספיקה והמליצו לתת תוספת. כיום, לפי מדגמים חדשים בטבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל, מובן כי מדובר בדפוס גדילה נורמלי לתינוק היונק. בנוסף עוד נמצא כי תינוקות יונקים גבוהים מעט יותר מתינוקות שניזונים מפורמולה.

בעקומות הגדילה הישנות היה נהוג לדבר על שבירת עקומה כמדד לצורך בהתערבות. המשמעות של שבירת עקומה היא למעשה השמנה אצל ילדים או ירידה גדולה בצמיחה שהתבטאה כקפיצה כלפי מעלה או מטה של שני קווים בעקומה. או במילים אחרות שני קווי אחוזים.

בעבר, תינוק ששבר עקומה הופנה לרופא לבירור, בעוד שהעקומות החדשות בנויות עם פחות קווי אחוזון חשוב יותר לעקוב אחר הצמיחה האישית של כל ילד לאורך זמן ולבחון את המרחק מהאמצע, מהאחוזון ה-50.

כמו כן, מומלץ ליידע את האחות על כל שינוי במצבו של הילד העלול להשפיע על גדילתו, למשל שינוי בתזונה או שינויים בעקבות מחלה.

איך בודקים פגים בעקומת הצמיחה?

מאחר שפגים נולדו לפני מועד הלידה שהיו אמורים להיוולד הגדילה שלהם שונה מתינוק שנולד בזמן ותלויה בשבוע הלידה ובמצבים הבריאותיים הנלווים.

מומלץ להשתמש בעקומות הצמיחה החדשות רק לאחר שהפג הגיע לתאריך בו היה אמור להיוולד, כלומר התאריך המשוער המקורי. יש לבצע תיקון בעקומה לפי שבוע הלידה ורצוי לעקוב אחר הגדילה המוקדמת בתדירות גבוהה עד שמגיעים אל אחוזונים נורמטיביים.

ניטור על ידי טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל של ילדים הוא יותר ממדד לבריאות גופנית. זהו צעד לקראת הבטחת עתיד בריא וזוהר יותר לדור הבא. על ידי מעקב רפואי מסודר ומפוקח הורים ומטפלים יכולים למלא תפקיד מרכזי במאבק במגמת העלייה של השמנת יתר בילדים ולדאוג לטיפול נכון וראוי.

אתר אובסיטי הוא פורטל המידע הגדול בישראל בתחום השמנה, טיפול באמצעות תרופות לטיפול בהשמנה ומידע על הסרה במשקל. היכנסו כבר עכשיו לקבלת מידע מהימן.

טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל – שאלות ותשובות

באיזו תדירות יש למדוד את משקלו וגובהו של הילד?

מומלץ לבצע בדיקות סדירות ומעקב על פי טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל אצל רופאי הילדים. הרופאים ממליצים בדרך כלל למדוד את גדילת הילדים כל שישה חודשים כדי לוודא שהם מתקדמים ומתפתחים במסלול בריא.

מה עלינו לעשות אם הילד סובל מעודף משקל?

חשוב להתייעץ עם רופא ילדים. רופאי הילדים יכולים להמליץ על שינויים באורח החיים או, במקרים מסוימים, על תרופות טיפול בהשמנה אצל ילדים תמיד תחת הדרכה רפואית.

האם תרופות להסרה במשקל בטוחות לילדים?

ניתן לרשום תרופות כמו סקסנדה לילדים במקרים ספציפיים, אך השימוש בהן חייב להיות במעקב צמוד על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות כדי להבטיח בטיחות ויעילות. כמו כן שימו לב למעקב באמצעות טבלת משקל וגובה ילדים לפי גיל גם בגילאים גדולים יותר עד לסיום הגדילה.

האם ניתן למנוע השמנת יתר בילדים?

כן, באמצעות תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה תוך מעקב אחר גדילה לעיתים בהחלט ניתן למנוע השמנת יתר. מודעות והתערבות מוקדמת הם המפתח לכך וכמו גם כמובן שילוב של תרופות לירידה במשקל במקרים מסוימים המתאימים לכך.

שתפו:

תוכן עניינים
עדיין לא הצטרפת לקבוצת הפייסבוק הפעילה?
הכנסו לקישור והגישו בקשה להצטרף, בקבוצה תמצאו דיונים וחוויות אודות כלל התרופות לירידה במשקל